Bikuber på taket, en stor senterhage og sensorer som måler og regulerer forbruk.
Med disse tiltakene vant Ski Storsenter nylig en pris for bærekraftig drift. Les hva de har gjort for å kutte forbruk – og dermed energikostnader for butikkene på senteret.
Driftssjef Ole Sørlie (nr. 3 fra venstre) sammen med teamet sitt. Foto: Ski Storsenter
Ny teknologi reduserer utgiftene for leietakerne
Det er kanskje på teknologi og ressursbruk juryen på Kjøpesenterkonferansen 2022 ble mest imponert.
Driftssjef Ole Sørlie forteller at de har 44 sensorer inne på senteret som måler Co2, temperatur og luftfuktighet.
– Vi har blant annet kuttet energiforbruket tilsvarende 130 husstander per år, opplyser han.
For å begrense energibruken har de også LED-belysning i alle fellesarealer, samt et system som regulerer lufttrykket slik at ikke varme unødvendig slipper ut om vinteren, eller inn om sommeren.
Senterleder Gro Collett mener fokuset på energisparing er til fordel for både dem og samfunnet.
– Vi sparer energikostnader for leietakerne. Og dermed minsker vi fotavtrykket vårt også, sier hun.
Senterhage og kortreist honningproduksjon
Utenfor senteret har de gjort om det som tidligere var et ordinært grøntområde til en stor hage med benker, bord og ikke minst 5 000 bievennlige planter.
– Det er altså ikke nok å plante blomster, blomstene må være insektsvennlige, slik at insektene faktisk får gjort seg nytten av dem, fortsetter senterlederen.
Den insektsvennlige hagen henger direkte sammen med det som skjer på senterets tak. Her holder birøkter Alexander Du Rietz til, sammen med tusenvis av bier som bor i fire kuber med hver sin dronning.
– Biene flyr rundt i Ski sentrum på sommeren og samler inn nektar som blir til senterets egenproduserte honning. Den får du kjøpt i kundeservicen her på senteret, forteller birøkteren.
Biene på Ski Storsenter produserer honning som du får kjøpt i senterets kundeserviceskranke. Foto: Ski Storsenter
Direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning. Foto: Thon Eiendom
– Butikkene og de ansatte er stolte
Direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, er imponert over arbeidet til Ski Storsenter.
– Både driftsteam og senterledelse på Ski har gått inn i dette på et imponerende detaljnivå. Vi ser stor kreativitet og motivasjon hos senterledelsen i dette, sier han.
Det var flere nominerte og vinnere fra Olav Thon Gruppen på årets kjøpesenterkonferanse.
Gro Collett syns det er gøy med alle gratulasjonene de har fått etter prisen.
– Og ikke minst har vi fått mulighet til å fortelle om alt det gode arbeidet utad. Butikkene og de ansatte føler også en stor stolthet over å være en del av både arbeidet og prisen, avslutter hun.